blog 4-8-2021

4 augustus 2021

Het gouden kwartiertje


Ik lees in het boek van Eline Snel "De kleine kikker" mindfulness voor ouders en hun jonge kinderen van 1,5 -4 jaar. "Gun jezelf een gouden kwartiertje voordat je opstaat."


Gunnen, dat klinkt heel anders dan mijn idee van eerder opstaan, om te gaan mediteren. Dit klinkt als fijn en waardevol. Mijn idee tot nu toe, was dat eerder opstaan en stille tijd nemen een voorwaarde was om tot balans en rust te komen.


Na een flinke tijd overspannen te zijn had ik deze discipline er wel voor over. Koud? Mens trek een trui aan. Moe? Niet klagen: eruit jij! Het is goed voor je. Grom.


Eén regel kan je inzicht geven? Ik lees het nog eens over en...er staat heel neutraal: "Begin je dag met een gouden kwartiertje!"


Hoe dan ook, in mijn gedachten is het gebeurd...gún jezelf eigen tijd. Sta  eerder op en sluip naar een plek waar je ongestoord kunt zitten of liggen. Aandacht bij de adem. Adem langzaam in en langzaam uit. Laat de tijd bezinken als modder in de beek; als kringen in in water die langzaam wegebben en tot rust komen.


Vind je stil zitten lastig? Pak een papiertje en ga wat tekenen of schrijven. Alles wat in je opkomt. Alles. Het is voor jouw inspiratie en balans, dus schrijf en teken waar je zin in hebt.

Al schrijf je alleen maar een paar letters :"Mmmmmmm", goed voor de geest, goed voor jou. M! Echt wel M! 


Helpt het als je een eigen schrift koopt? Speciaal voor jou? Potloden met een fijne gum? Leuke spulletjes voor jouw eigen tijd? Doe dat; zoals je het een goede vriend zou gunnen. Doe dat. Sluit aan op de energie als een stekker in het stopcontact. Als water dat vanzelf de beek afgaat naar de grote zee. ¨Hoe zou het met je beek gaan vandaag? ¨Nee! Nu terug naar de essentie: ¨Hoe is het met beek nu?¨ Op dit moment? We zitten niet in de auto om te vertrekken maar we zitten nu even onderuit, achteruit. In jouw eigen tijd.


De stilte en eigen ruimte geeft ons wat we nodig hebben om te groeien en te floreren. Sssssssssssst. Geniet nog even.


PS

Lukt 15 minuten nog niet? Begin dan met 5 minuten. Is 15 minuten veel te kort? Verleng het zo lang als mogelijk is. Maak er een ritueel van. Het is goed voor je en wat goed voor jou is, is goed voor je omgeving. Ik wens je een fijne dag toe. Geniet ze!